Viimased kuud tõid kestvuskaupadele tõusu

7. jaanuar 2014

Jaekaubanduse novembri käive oli 406,3 miljonit eurot, kasvades mullu sama ajaga võrreldes 6,6% (YoY). 11 kuu kokkuvõttes oli käive 4,446 mld eurot (+6,4% YoY). Jaekaubanduse mahud kasvasid novembris +6,8% (YoY). 11 kuu kokkuvõttes on mahtude kasv olnud +5,4% (YoY).



Kütuse hinnalanguse mõju Jaemüügi rahaline kasv on olnud 11 kuu jooksul +6,6% YoY. Seda hoolimata mootorikütuse hinnalangusest, mis on vähendanud kütuse jaemüüki rahaliselt 2,7 miljoni euro ehk 4,7% võrreldes eelmise aasta sama ajaga. Tahan sellega eelkõige välja tuua, et kui kütuse odavnemist ei oleks olnud, siis tõenäoliselt oleks jaekaubanduse rahalised kasvud olnud veelgi suuremad. Nagu statistikast lugeda, on mootorikütuse müük olnud rahalises väärtuses juba 5 kuu järjest väiksem kui eelmise aasta samal ajal. Novembris seejuures -4,7% YoY. Seejuures oli mootorikütuse mahtude muutus 2013.aasta II poolel aastases võrdluses sisuliselt 0% (juuli 0%, august +1%, sept -1%, okt +2%, nov 0% YoY).  

 

Kestvuskaupu veerandi jagu rohkem Jaekaubanduse käivete kasvule aitasid ja aitavad kõige enam kaasa aga kestvuskaubad. Ehitusmaterjalid/kodumasinad/majatarbed rahalised käibed kasvasid novembris +22,3% YoY, mahud koguni +26% YoY! Rõivaste/jalatsite segment oli siiani olnud üsna tagasihoidlike kasvudega, kuid 2 viimasel kuul (oktoober-november) on uute kaupluste avamised sektori käibeid oluliselt tõstnud. Oktoobris kerkis rahaline käive +7,0% YoY, novembris +13,2% YoY. Seevastu 11 kuu kokkuvõttes on rõivaste/jalatsite rahaline kasv olnud +3,8% YoY. Rõivaste/jalatsite müügimahud (hindade muutuse elimineerimise järel) olid veel 9 kuu kokkuvõttes 2% väiksemad kui eelmise aasta samal ajal, kuid oktoobris +4% YoY ja novembris +11% YoY. Novembrikuu rahalised mahud oli jaemüügis vastavalt 381,2 milj eurot novembris 2012 ja 406,3 milj eurot novembris 2013. Muutus +25,1 milj eurot. Rahaliselt olid suurimad kasvud järgmistes segmentides: - spetsialiseerimata kauplused, kus ülekaalus toidukaubad (supermarketite segment) +9,1 milj eurot ehk +5,8% YoY - ehitusmaterjalid/kodumasinad/majatarbed +8,0 milj eurot ehk +22,3% YoY Sellest järgmise segmendi kasv oli võrdluses eelmise aastaga vaid 2,9 milj eurot. S.t, et need 2 väljatoodud segmenti andsid ca 2/3 kogu jaekaubanduse rahalisest kasvust, kui võrrelda novembrikuu käibeid.  


Kasv reaalsustaju piiril Kuigi aastased kasvud tunduvad täna väga palju kõrgemad kui minu poolt prognoositud +3%-line rahaline kasv 2014. aastaks, siis vaatan ise tänaseid kõrgeid numbreid kui väga kõrget võrdlusbaasi järgmise aasta jaoks. Vaadates, kuidas turistid on Tallinnas igale poole täismaja tekitanud, siis võib arvata, et kaubanduse ja toidukohtade käibed näitavad ka detsembris suuri kasve. S.t, et jaekäive tuleb 2013. aastal oodatud 4,9 mld euro asemel pigem 4,92 mld eurot. 3%-line kasvuootus tähendab, et käive kasvab 2014. aastal 5,07 mld euroni. Kuid arvan ikkagi, et kohalik tarbija on reaalsustaju mõneti kaotanud. 2012. aasta rahaline kasv +12,0% ja selle otsa veel 2013. aasta rahaline kasv +6,4%, ei ole pikas perspektiivis majanduse tervisele head. See oleks välistasakaalu mõttes positiivne, kui 2014. aastal jaekaubanduse kasv jääks palgafondi kasvust oluliselt allapoole. 

                                                                                             Allikas: Urmas Simson Swedpank